מכירים את התופעה שבין 7 ל־8 בבוקר, המעליות בבניין תפוסות וצריך להמתין להן זמן רב? ומה עם המעליות התפוסות במגדלי המשרדים בשעות 9־10? תכנון המעליות הופך לאקוטי יותר ויותר ככל שהבנייה עולה לגובה, וכל ליקוי או התיישנות עולים למשתמשים במבנה בזמן ובעצבים. כפי שסיפר לנו אדם שעבד עד לאחרונה באחד המגדלים החדשים ביותר בתל אביב: "כל הפסקת סיגריה הפכה לחצי שעה של מסע".
"כשאנשים מחכים למעלית 20 שניות, הם מתחילים להיות בלחץ", אומר יעקב כרמלי, שעבד כ־43 שנה בישראליפט ובחברת KONE שרכשה אותה, כסמנכ"ל ביצוע. כרמלי היה שותף במאות פרויקטים ומגדלים, והוא מספר כי "תקן ה־ISO בבתי מגורים קובע זמן המתנה מקסימלי של 60 שניות, בבתי משרדים זמן ההמתנה המקסימלי היום הינו 30 שניות ובצהריים 40 שניות", אבל אנשים מתחילים להתעצבן הרבה לפני כן, ומוכרת התופעה של הצטברות אנשים ליד פתח מעלית, ולחיצות חוזרות על כפתור הזמנת המעלית, שמא המעלית "שכחה" את ההזמנה הראשונה.
האדריכל משה צור אומר כי תכנון נכון של הבניין והמעליות צריך להקטין למינימום את התופעה הזו. "לכל פרויקט יש יועץ מעליות. יועצי מעליות הם אנשי מקצוע שמצוידים בתוכנות לחישוב של ניתוח מסוע ורטיקלי, שמבוסס על כמות התחנות, כמות משתמשים, קומות מרתף, ולפי זה מציעים חלופות לכמה מעליות ומהירות לכל מעלית, וגם מהירות פתיחת דלתות", הוא מסביר.