היי־טק בשחקים

היי־טק בשחקים

עד סוף העשור הבא תתגורר שני שליש מאוכלוסיית העולם בערים וב"מגה־ערים" • מכוניות אוטונומיות? ייתכן והתנועה המרכזית של אנשים כבר לא תהיה בכביש, אלא בכלל בתוך ובין בניינים • אז איך מונעים פקק תנועה במגדל עם 70,000 איש?

בשנת 2017 נבנו לא פחות מ־144 גורדי שחקים ברחבי העולם, כאלה שגובהם עולה על 200 מטרים. הנתון הזה, של המועצה הבינלאומית לבניינים גבוהים וסביבת מחיה עירונית, מצטרף לנתוני האו"ם שלפיהם עד שנת 2030, שני שלישים מאוכלוסיית העולם יעברו לגור בערים. אכלוס המטרופולינים ההולך וגובר הופך אותן בהדרגה ל"מגה־ערים", המתאפיינות באוכלוסייה כוללת של יותר מ־10 מיליון בני אדם.


המסה אשר נעה אל תוך הערים משנה את פניהן, ומחייבת להכרח הארכיטקטוני שבו אנו נתקלים כמעט בכל מקום - בנייה לגובה. אלא ששינוי פני הרקיע הוא הפן המינורי בעניין.


לפי מומחים שונים, ובהם העתידן הגיאופוליטי ההודי פרג חאנה, מגה־ערים ישנו את מפת העולם, ואף צפויות להפוך בעתיד לחשובות יותר ממדינות, תוך סחיפת אוכלוסייה ועושר גדול יותר מהמדינות המאכלסות אותן.


ערים אלה בוודאי יאכלסו גורדי שחקים סמוכים, כאלה שיצטיינו ב"עירוב שימושים", וישלבו מגורים ומסחר גם יחד באותו המתחם, לעיתים באותו הבניין ממש. ואם ערים עשויות להפוך בעתיד לחשובות אפילו יותר ממדינות, נראה כי דווקא התנועה בקומפלקסי הבניינים עשויה להפוך חשובה יותר מנסיעה ברכבים מחוץ לקומפלקסים. חזון המכוניות המעופפות והאוטונומיות עדיין שריר וקיים, אולם בשלב מסוים - לא בטוח עד כמה מרכזי הוא יהיה בתנועת בני האדם על כדור הארץ.


"אם לא יהיו מגדלים, לא יהיו ערים. היכן שאנשים רוצים לעבוד, לחיות וליהנות, הם לא יכולים לבלות את הזמן במכוניות ובפקקים, לכן ערים נעשות יותר ויותר אנכיות. יותר ויותר אנחנו רואים מגדלים גבוהים בכל העולם. זו הדרך היחידה", מסביר פייר ליאוטוד (59), סגן נשיא חברת קונֶה (KONE) הבינלאומית, שדוגלת בהשבחת תנועת החיים העירוניים באמצעות שיפור תנועת אנשים במרחב, ונחשבת בעולם לאחת משלוש החברות המובילות בתחומה, עם פעילות בכ־140 מדינות, וכ־54 אלף עובדים בכל רחבי העולם.

פייר ליאוטוד, סגן נשיא חברת KONE הבינלאומית
פייר ליאוטוד, סגן נשיא חברת KONE הבינלאומית

חזון החברה הוא למעשה ליצור תנועת אנשים בטוחה ויעילה בתוך בניינים וביניהם, "זרימת אנשים", כפי שהם מכנים זאת, בעזרת 1.2 מיליון מעליות, דרגנועים ודלתות אוטומטיות שמשנעות מיליארד אנשים מדי יום ברחבי העולם. בשבוע אחד משנעת החברה את המקבילה של כל אוכלוסיית העולם תוך הסתמכות על הטכנולוגיה המתקדמת ביותר.


כשהמשרד הופך למלון


מגמת הקומפלקסים, מעין איים אורבניים, שכבר קיימת, צפויה להמשיך להתרחב. אותן שכונות יורכבו מבנייני משרדים, מגורים ומסחר גבוהים במיוחד - מה שימקד את חיי אנשים בתוך השכונות: מגורים בבניין אחד, עבודה בבניין הסמוך ובילוי בקומת המסחר הקרובה. בתי ספר וגנים יהיו גם הם במרחק הליכה.


אלא שהחדשנות תמשיך גם מעבר לכך, מסביר ליאוטוד: "אני צופה שבניינים יהיו גמישים. ניתן להחליט על הגדרה מחדש של בניין. בניין שנועד בעיקר לשימוש משרדי יכול לעבור הסבה למשהו אחר, ולא צריך לבנות אותו מחדש כדי לשנותו. למשל, עד עכשיו היינו מלון, ועכשיו אנחנו יותר מגורים ומשרדים. בניינים יהיו אדפטיביים. הבניין יתאים את עצמו כדי שתרגיש בבית, עם תמונות של משפחתך, למשל. חוקר שלנו אמר שבניינים יקבלו עדכוני ושדרוגי תוכנה".


ההגעה לדירה או למקום העבודה מקבלת גם היא נופך אחר: אדם מגיע לבניין, מעביר כרטיס דייר או עובד בכניסה, ועם הגעתו לשדרת המעליות, אחת מהן כבר מחכה לו, ולא להפך. מערכות הבקרה מחוברות למערכות האבטחה, כך שרק לאלה שרשאים להיכנס לקומה מסוימת יתאפשר לעשות כן. "אתה מגיע בבוקר ורואה 2,500 איש עוברים את השער ופשוט נכנסים למעליות, זה כמו מדע בדיוני", מסביר קבילי.


הפתרונות מתאפשרים בזכות טכנולוגיות ענן ובינה מלאכותית, שלמעשה יחברו יחדיו מעליות, דרגנועים ודלתות אוטומטיות - כדי ליצור פתרונות מתקדמים, בין השאר בזכות שיתוף פעולה עם חברת IBM ומחשב־העל שלה - ווטסון. כך, למשל, בפתרון שקיים כבר היום במגדל מנורה בישראל, המערכת של קונה יודעת לזהות אדם שנמצא בדרך עם מכוניתו וכן את מספר הקומה שאליה הוא מתעתד להגיע, ומתכוננת להגעתו.


אדם אחרי מכונה


אחד הדברים המאפיינים כיום תנועה בתוך בניינים, ובפרט בתוך מעליות, הוא השקט המופתי שנוצר בהן. עם התפתחות הטכנולוגיה, לא בטוח שתקשורת בין אנשים תגבר, אולם השיח בין האדם למכונה דווקא צפוי לגדול. כבר כעת מתחילים לראות עוד ועוד צגים דיגיטליים במעליות השונות - חלקם מראים מתי האוטובוס הבא צפוי להגיע, חלקם מסכמים את חדשות היום.


"אם הבניין והמעלית מזהים אותך, זה מעניק חוויה נוחה יותר. למשל, אתה מגיע להיפגש איתנו, והמעלית תגיד לך - הפגישה שלך בחדר ארבע בקומה 10. המעלית יכולה להיות פלטפורמת תקשורת עבור אנשים. כשאדם מסיים פגישה, והמעלית יודעת שהוא מתכוון לקחת את אוטובוס מספר 36, היא תוכל לומר אם יש לו זמן ללכת למאפייה", מספר ליאוטוד.


את השקט היחסי שנשמר בין בני האדם צפוי להפר דווקא שיח גדוש בין המעליות עצמן. חלקן מצייצות בטוויטר על מצבן, אחרות מעדכנות את מרכזי הבקרה של קונה. מטרת שיח זה היא למנוע תקלות. "אנחנו משתמשים בפלטפורמת הניתוח כדי ללמוד מהתנהגות העבר של המעליות, במטרה לנבא כשל פוטנציאלי, ויודעים בעוד כמה ימים מעלית עלולה להתקלקל.


"כבר נבחרנו לרשימת החדשנות של חברות הטכנולוגיה המובילות ביותר עולם", הוא מדגיש, ומוסיף: "אנחנו רוצים להיות המיקרוסופט או הגוגל של עולם הנדל"ן".


לקריאת הכתבה באתר "ישראל היום" לחצו כאן