עם היציאה מהסגר והחזרה לשגרה, למקומות העבודה ולמרחבים הציבוריים, מוטלת על כל אחד ואחת מאתנו האחריות לשמירה על בריאות הציבור. יחד עם זאת, עולה הציפייה מהמעסיקים, החברות והארגונים לדאוג לשלומנו. בין אם מדובר במבני תעסוקה ומסחר, פנאי או מגורים, נוצר צורך בפתרונות שישיבו את ביטחוננו במרחבים הציבוריים, ויסייעו להתמודד עם תחושת אי-הודאות הרווחת בכלל הציבור. אתגרים אלו דורשים פתרונות גם בתחום המעליות, שמחויב להתאים את עצמו לימי הקורונה, מעצם מהיותו חלק אינטגרלי מבניינים, בין אם בניין מגורים או באזור תעסוקה.
תחום המעליות עבר טרנספורמציה בשנים האחרונות. בעידן הנוכחי, המעליות הן מזמן לא רק כלי שנועד להעביר אותנו מקומה לקומה, אלא מערכת טכנולוגית שיודעת לזהות תקלות ולנטרל אותן מבעוד מועד, לחזות עומסי אנשים במגדלים, ובימים אלו, בעקבות משבר הקורונה, אף לסייע בשמירה על בטיחותנו ובריאותנו.
על אף שייתכן שקצב המעבר אל העיר הואט בעקבות המשבר, אנו עדיין צופים שהאוכלוסייה בערים תעלה מ־3.5 מיליארד בני אדם כיום ל־6.3 מיליארד בני אדם עד לשנת 2050. נתון זה מגביר את הצורך במעליות מתקדמות, הן במגדלי מסחר ותעסוקה והן במגדלי מגורים, והתאמתן לדרישות המשתנות של חיינו.
טכנולוגיות שיכולות לרכך השפעות הנגיף
בניגוד לימים עברו בהם פקדו מגיפות את האנושות, כיום, קיימות יכולות לפתח, להסב ולהפיץ טכנולוגיות קיימות וחדשות, שעשויות לסייע בריכוך השפעות הנגיף במהירות וביעילות. ההסתמכות על פתרונות טכנולוגיים במסגרת המאבק בקורונה מחדדת את החשיבות בקידום מו"פ. תוך כדי המשבר, פותחו פתרונות המסייעים בהתמודדות עם נגיף הקורונה, כמו גם פתרונות המסייעים להתניידות יעילה במגדלים ובצמצום התקהלות, בשיפור איכות האוויר במעליות ובחיטוי מעקי דרגנועים. פתרונות אלו יביאו להפחתה בהתפשטות הנגיף במגדלים ובמעליות, בין אם המדובר בשטחי מסחר, תעסוקה או מגורים. הסיבה לפיתוחים אלו מתמקדת בפיתוח פתרונות מתוך המחשבה על בניין שישמש בני אדם גם בעוד 70 שנים, והמחשבה אודות הרלוונטיות של בניין שנבנה כיום, גם לעתיד.
בימינו, השימוש במעלית הוא טריוויאלי, כמו גם השימוש בדרגנוע והמעבר בלובי הומה אדם, בין אם בקניון, בבניין משרדים או בבניין מגורים. אך המגיפה העלתה את חשש הציבור מהשימוש במעליות, מאחר ותא המעלית קטן ואינו מאפשר ריחוק חברתי, תחלופת האוויר בו אינה מספקת, ובנוסף, נוצר חשש מנגיעה בלחצני המעלית.
שני נושאים מרכזיים מהווים אתגרים עליהם יש לתת את הדעת בתחום המעליות: כיצד ניתן להפחית את הסיכון בהתפשטות ווירוסים וחיידקים דרך מגע עם משטחים במרחבים משותפים, וכיצד ניתן לעודד ריחוק חברתי פיזי?
בכדי לסייע בבעיית הזמנת המעלית ולחיצה על כפתוריה שלא באמצעות האצבעות, פיתחנו אפליקציה המאפשרת להזמין את המעלית דרך הטלפון החכם. מערכת זו מייתרת לחלוטין את הצורך לגעת בלחצני המעלית, ובכך גם מונעת התקהלות מחוץ למעלית, תוך הנעת זרימת האנשים בבניין.
בכדי להפיג את החששות מהכניסה אל תא המעלית והצטברות אוויר מזוהם בתוכו, פותחה מערכת המטהרת את האוויר תוך השמדת מרבית החיידקים, הווירוסים, האבק והריחות. המערכת עושה שימוש בטכנולוגיית Oxidatuin Photocatalytic, שפותחה בידי NASA להסרת מזהמים ממעבורת חלל.
טכנולוגיה שמגבירה את הבטיחות
היבט בעייתי נוסף של שמירה על הגיינה מתמקד בהימנעות מאחיזה במעקי המדרגות הנעות (בכדי להימנע ממגע), אך זו מגדילה את הסיכון לאובדן שיווי משקל. בכדי לתת מענה לבעיה זו, פיתחנו פתרון לניקוי מעקי המדרגות הנעות: אור אולטרה סגול, הידוע כמחטא, עבור מעקי המדרגות בזמן השימוש עצמו, שאינו מהווה סיכון לנוסעים ולנוסעות.
סוגיית טכנולוגיות הבטיחות כרוכה גם במניעת תקלות במעלית. פתרון העשוי לחזות תקלות לפני שהן משפיעות על תפקוד המעלית הוא הכרחי במגדלים גבוהים ובבניינים עם פעילות רבה.
ההנחיות לריחוק החברתי הוכיחו כי ניתן לבצע אינטראקציות רבות בהצלחה באופן וירטואלי ומרחוק, אך הן גם הבהירו עד כמה בני האדם הם יצורים חברתיים. עלינו ללמוד כיצד לחיות ולהתנהל בשגרה החדשה ברחבי הערים, השכונות ובתוך בניינים. KONE שמה לה כחזון לשפר ולהתאים את התנועה במרחב העירוני באמצעות יצירת חוויות וביטחון אישי עוד לפני הופעת הנגיף בחיינו, וכעת, הפיתוחים הטכנולוגיים, הדואגים לביטחוננו ורווחתנו, יסייעו בהתמודדותנו עם השגרה החדשה.
מאת: שגיא קוזניץ, סמנכ"ל שירות לשעבר KONE ישראל
למאמר שהתפרסם באתר כלכליסט לחצו כאן.